Move over e-commerce funnel, tijd voor beleving!

Swipe, scroll, shop, repeat... We verliezen ons allemaal in dezelfde socialmedia rabbithole. Influencers en merken creëeren de vibes met ergens onderweg het productplacement,om vervolgens op een e-commerce ervaring te belanden die even exciting aanvoelt als een excel sheet.

Tussen de brug van vibes en check-out brandt een verlangen dat groter is dan transacties en aankoop. Maar waarom heeft niemand de durf om hierop in te spelen?

Moncler

 

McKinsey’s State of Fashion 2025 rapport stelt dat 70% van consumenten e-commerce ervaart als té functioneel, met weinig of geen ruimte voor beleving of emotionele connectie. Niet gek natuurlijk wanneer UX consultants allemaal zweren bij dezelfde 10 geboden, best practices, en zo weinig mogelijk afleiding in de conversiefunnel. Beleving moet keer op keer plaats maken voor “performance” en “conversie” waardoor we in dit spagaat beland zijn.

R/GA bevestigt: de toekomst van online shoppen is thematisch, sociaal en experience-first. Shopping moet aanvoelen als entertainment —en dus niet als Excel.

De transitie van conversie naar connectie is in volle gang. TikTok Shop reduceerde het aantal kliks richting aankoop met 40% door shopping content te integreren in de feed. Ook Amazon voelt deze beweging en probeert een eigen antwoord te bieden met Amazon Live Deals en Virtual Shops. Moncler’s “The Art of Genius” kwam met een volledige takeover van hun .com in plaats van een microsite, wat het engagement verhoogde met 48% en dubbel zoveel sales gegenereerd heeft tijdens de campagneperiode (WWD, 2023).

De voorsprong van fysieke retail beleving op digitale e-commerce

Fysieke retail staat al enkele jaren voorop met hun belevingsslag. Dior’s flagship in Parijs combineert haute couture met een museumervaring en café. Louis Vuitton’s pop-up in Seoul had een wachtrij van 3 uur, puur voor de installaties. Concumenten accepteren geen transactie zonder toegevoegde waarde meer. Het is aan e-commerce om te volgen.

 

Dior
Dior

Hyperpersonalisatie & beleving met AI

De komst van AI is hierin geen gimmick, eerder een gamechanger. Constructor zag een Roi-stijging factor 20 bij shops die AI inzetten voor gepersonaliseerde zoekresultaten. Zalando’s AI Stylist leidde in mvp fase zelfs al tot een stijging van 15% in winkelmandjes door stijladvies op basis van context, voorkeuren en interactie. (Zalando Annual Report, 2023).

 

 

 

Zalando  AI fashion assistant
Zalando AI fashion assistant

Naast hyperpersonalisatie in advies, biedt AI de opportuniteit tot echte interfacevernieuwing. Weg van boring grids, filters op filters en click-fatigue. Richting low-click ervaringen die zich vormen op basis van je gedrag, koopintentie, stijl/eigenheid en cross-platform input. En durf hier zeker verder denken dan curated feeds ipv dropdowns of conversatie ipv categorie.

 

Toch blijven er vragen hangen.

 

Wat met trouwe klanten die vasthouden aan klassieke shopervaringen?

Hoe breng je een nieuw systeem zonder je bestaande flow onder te sneeuwen?

Moncler bewijst dat het kan. Hun .com-campagne voelde aan als een digitaal mode-event, maar bleef volledig e-com enabled met een ervaring die verweven zat in de core, en niet als een windowdressed landingspagina waarna je toch in de klassieke flow belandde.

Harpers Collective’s immersive virtual store

Ook de lancering van Harpers Collective’s immersive virtual store heeft bewezen dat het kan. Hun interactieve online ervaring zorgde voor een maandelijkse verkoopstijging van 140%, een bezoekersgroei van 210% en een groei van gemiddelde sessieduur naar 4,5min -ruim boven het e-commerce gemiddelde van 2 a 3 minuten. En dat volledig organisch, zonder gebruik van betalende advertenties.

Volgens het New Codes of Value rapport van The Future Laboratory willen mensen zich gezien voelen. 31%(!) van de Amerikanen ervaart emotionele stress door slechte klantervaringen. Terwijl 70% van de nieuwe consumenten aangeeft dat ze openstaan voor nieuwe kooprituelen —zolang ze betekenisvol zijn.

De merken die dit begrijpen, focussen niet langer op funneloptimalisatie en zo snel mogelijke conversie, maar op waardeoptimalisatie en merkbeleving. Dus niet: hoe snel converteert een bezoek tot een aankoop? Wel: Wat blijft hangen na de aankoop?

Shoppen moet beleven worden. Niet puur voor traffic, maar voor betekenis.

Artikel door Stijn Hens

Als futurist en culturis slaat hij de brug tussen onconventionele strategie en creativiteit om nieuwe perspectieven te bieden aan bedrijven en strategieën door te vertalen naar een creatieve en visuele uiting. Zijn achtergrond in lifestyle en brand design helpt bedrijven om relevantie te koppelen aan een sterke product-marktfit.

 

Stijn Hens

 

Sparren over jouw uitdaging?

Wil je graag meer weten over een bepaald inzicht of samen bespreken welke mogelijkheden deze inzichten voor jouw merk te bieden hebben?

Neem contact met ons op en we bespreken het graag.

cta-img

Sven Luyten

Co-Founder en Growth Architect +KOO