Ook de lancering van Harpers Collective’s immersive virtual store heeft bewezen dat het kan. Hun interactieve online ervaring zorgde voor een maandelijkse verkoopstijging van 140%, een bezoekersgroei van 210% en een groei van gemiddelde sessieduur naar 4,5min -ruim boven het e-commerce gemiddelde van 2 a 3 minuten. En dat volledig organisch, zonder gebruik van betalende advertenties.
Volgens het New Codes of Value rapport van The Future Laboratory willen mensen zich gezien voelen. 31%(!) van de Amerikanen ervaart emotionele stress door slechte klantervaringen. Terwijl 70% van de nieuwe consumenten aangeeft dat ze openstaan voor nieuwe kooprituelen —zolang ze betekenisvol zijn.
De merken die dit begrijpen, focussen niet langer op funneloptimalisatie en zo snel mogelijke conversie, maar op waardeoptimalisatie en merkbeleving. Dus niet: hoe snel converteert een bezoek tot een aankoop? Wel: Wat blijft hangen na de aankoop?
Shoppen moet beleven worden. Niet puur voor traffic, maar voor betekenis.