1. Home
  2. Cases
  3. Bnxt

BNXT: een next-gen basketbal merk dat verbindt, inspireert en beweegt

Strategie

Future proofness

Branding

Toen de Belgische en Nederlandse basketbalcompetities fuseerden tot één profliga, ontstond een unieke kans: een nieuw merk bouwen dat een hele generatie weet te raken. MAKEOUT hielp BNXT zich te heruitvinden als een next-gen sportplatform dat meer is dan sport—een cultuur, een gemeenschap, een beleving.

BNXT Logo Makeout studio

Context

BNXT werd opgericht als fusie van de Belgische en Nederlandse professionele basketbalcompetities. De twee afzonderlijke liga’s hadden moeite om als merk te groeien en jonge doelgroepen te engageren. In tegenstelling tot internationale trends, verloor basketbal aan populariteit—terwijl onderzoek net uitwees dat Gen Z klaar was om basketbal te omarmen.

Uitdaging

De opdracht was duidelijk maar complex: bouw een sterk merk met een visuele identiteit en storytelling die de basketbalcultuur belichaamt, jongeren aanspreekt én een community kan activeren. Niet zomaar een rebranding, maar een culturele shift die aansluit op de belevingswereld van een nieuwe generatie.

Oplossing

Er werd gestart met de basis: het DNA van de sport en haar community. We dompelden ons onder in de cultuur—van gesprekken met fans tot het beleven van wedstrijden. Op basis daarvan werd er een een manifest en merkuniversum ontwikkeld dat niet top-down werd opgelegd, maar vertrok vanuit de fan en speler.
Het resultaat: een dynamische visuele identiteit die de energie van de sport en haar omgeving vertaalt in kleuren, 3D-animaties, en een explosieve stijl die perfect werkt op scherm én in de zaal. De nieuwe BNXT werd een platform voor expressie, verbinding en beleving—met TikTok-vibes, digitale activatie en content die leeft in de wereld van jongeren.

 

COELY POSTER-3
Coely op de OOH affiches
BNXT
Een kleurrijke visuele stijl
Social media video

Resultaat

BNXT transformeerde van een administratieve koepel tot een cultureel merk dat fans en spelers samenbrengt. De nieuwe identiteit leeft online én offline, met visuele stijl, storytelling en content die resoneert. Dankzij deze next-gen aanpak vond BNXT aansluiting bij de jongere generatie.

Sparren over jouw uitdaging?

Hebben we je kunnen inspireren met deze case en zou je graag bespreken wat voor jouw merk mogelijk is? Neem contact op en we denken er met veel plezier samen over na.

150A4716

Nena De Dauw

Project manager new business