1. Home
  2. Cases
  3. Meli

Nieuw leven voor een Belgisch icoon - Meli

Strategie

Branding

Creativiteit

Hoe maak je het iconische Meli klaar voor de toekomst, met respect voor het rijke verleden van het honingmerk? Met een aangescherpt merkverhaal én een nieuwe branding.

Nieuwe positionering en branding voor Belgisch merk Meli +KOO_logo Dallas_pos_outline

Context

Meli is een Belgisch merk met een rijke 100-jarige traditie en verbluffende naambekendheidscijfers. Maar is het merk klaar voor een tweede leven? Onderzoek wijst uit dat het merk, vooral bij een jongere doelgroep, vaak gepercipieerd wordt als ‘oubollig’ en ‘industrieel’. De uitdaging: hoe maken we Meli klaar voor een spetterend feestjaar in 2025 ter ere van de 100ste verjaardag van dit familiebedrijf?
Nieuwe branding en positionering voor Belgisch merk Meli
Nieuwe branding en positionering voor Belgisch merk Meli

Uitdaging

Na bijna een eeuw kan Meli terugblikken op een rijk verleden. Maar in een snel evoluerende en competitieve honingmarkt, staat zelfs zo’n gevestigde waarde voor een uitdaging: hoe stoom je je als icoon klaar voor de toekomst? Met respect voor de Meli-smaaktraditie sleutelden we aan de positionering en de branding van het merk. Het doel? Zich duidelijk onderscheiden van andere merken om top of mind te blijven bij honingliefhebbers en een aanstormende jongere doelgroep aanspreken.

Nieuwe branding en positionering voor Belgisch merk Meli
De rebranding wordt op alle kanalen doorgetrokken.
Nieuwe branding en positionering voor Belgisch merk Meli
De nieuwe branding op alle verpakkingen.

Aanpak

Als basis voor de herpositionering lanceerden we een nieuwe baseline die de merkbelofte weerspiegelt: ‘De lekkerste honing. Van de hele wereld.’ Met deze lijn en het aangescherpte merkverhaal focussen we op de Meli-smaakbeleving. Daarnaast verwijzen we naar het internationale speelveld van het merk. Meli gaat namelijk vér om de beste honingproducten ter wereld te maken, ook letterlijk. De Meli Smaakmeesters zijn constant op zoek naar de beste imkers ter wereld die hun bijen in alle vrijheid laten bestuiven op de meest bloemrijke weides. Uit de nectar van deze bloemen halen ze dan de allerfijnste honing. En vóór de Meli Honing in de winkels belandt, wordt hij eerst nog geproefd en goedgekeurd door diezelfde Smaakmeesters.

Het nieuwe logo is een verwijzing naar de merkbelofte en naar de rijke Meli-smaaktraditie. De bekende bijenkorf bleef de basis en zorgt voor instant herkenning. Het nieuwe font voegt de nodige speelsheid toe, een knipoog naar het kleurrijke Meli-park dat bij heel wat Belgen voor mooie herinneringen zorgde. Het logo bouwden we modulair op zodat we de verschillende elementen afzonderlijk kunnen gebruiken: de letter ‘M’, het woordlogo, de korf, …

De rebranding was slechts een eerste stap. We pakten ook de website van Meli grondig aan en gaven die een inhoudelijke en visuele make-over. Dat tweede deden we met een mix van lifestyle- en AI-beelden. Een beeldtaal die we doortrekken in de always on-posts en in de boost-campagnes op de social kanalen.

Casemovie - Nieuwe positionering en branding voor Meli.

Resultaat

Met een beperkt social media advertising budget van €10K bereikten we in één kwartaal 2.4 mio personen en behaalden we bijna 650.000 interacties.

En dit met een zeer lage CPM van €0,83, terwijl de benchmark voor FMCG rond de €1,76 ligt.

Uit een kwantitatief marktonderzoek bij 400 respondenten in de honingkoopdoelgroep bleek dat de nieuwe branding enorm gesmaakt werd en de hoogste scores kreeg op vlak van ‘herkenning en ‘authenticiteit’.

2.4mio

bereik

650.000

Interacties

€0,83

CPM

Sparren over jouw uitdaging?

Hebben we je kunnen inspireren met deze case en zou je graag bespreken wat voor jouw merk mogelijk is? Neem contact op en we denken er met veel plezier samen over na.

150A4716

Nena De Dauw

Project manager new business