LinkedIn bestaat 20 jaar en is daarmee een van de ‘anciens’ onder de sociale mediaplatformen. Tijd om eens stil te staan bij de bijzondere evolutie die het netwerk doormaakte. Tal van ontwikkelingen die Sven Luyten, Co-Founder en Growth Marketer van +KOO, van dichtbij én vanaf het begin meemaakte. Samen met hem duiken we in 2 decennia LinkedIn en kijken we naar de huidige stand van zaken.
Sven, wanneer zette je zelf je eerste stappen op linkedIn?
Zo’n 18 jaar geleden maakte ik een LinkedIn-profiel aan. Het platform was toen amper 2 jaar op de markt en had nog niet zo veel aantrek. De opzet was eigenlijk gelijkaardig aan die van Facebook: mensen en hun levenspad volgen. In het geval van LinkedIn ging het dan specifiek over hun carrièrepad, terwijl Facebook natuurlijk veel meer in de privésfeer zat. LinkedIn was van in het begin een echt businessplatform, waarop foto’s van baby’s en puppy’s geen plaats hadden. Dat was ook mijn enige motivatie om me op LinkedIn te smijten. Ik wou zien waar vroegere medestudenten, ex-collega’s en andere contacten zich in de markt bevonden — en dat zonder ruis.
Welke soort profielen zaten toen al op LinkedIn?
Het platform werd vrij snel geadapteerd door verschillende lagen van organisaties. Op dat moment was het eigenlijk een van de weinige manieren om in direct contact te komen met het C-level van een bedrijf. Nog een reden om me meteen in LinkedIn te verdiepen. Ook nu zien we een mooie verdeling van verschillende profielen. Ongeveer 25% bevindt zich op seniorniveau en ook het aandeel mannen en vrouw is bijvoorbeeld vrij homogeen verdeeld.
In welk opzicht is LinkedIn het meest veranderd?
LinkedIn maakte een circulaire beweging: in eerste instantie was het zeer b2b-minded. Daarna heeft het platform een tijdje de algoritmes van andere socialmediakanalen overgenomen. Momenteel zie ik weer dat het terugplooit op de initiële b2b-focus.
Ook de content die gebruikers posten verandert voortdurend. Niet alleen qua formats — zo deden LinkedIn Articles het een tijdje héél goed, terwijl ze nu zo goed als verdwenen zijn — maar ook qua inhoud. Initieel was LinkedIn een handige tool om je eigen cv up-to-date te houden en die van anderen te checken. Maar het platform evolueerde van een online Rolodex naar een volwaardige CRM-tool. Je ziet iemands ervaring, waar iemand werkt, wie zijn/haar/hun collega’s zijn, welke interacties er hebben plaatsgevonden, …
Vroeger was het gewoon een uithangbord van jezelf en/of je bedrijf, maar nu is het een onmisbaar middel voor business en recruitment.
LinkedIn evolueerde van een online Rolodex naar een volwaardige CRM-tool.
Sven Luyten, Co-Founder en Growth Marketer +KOO
De afgelopen 2 jaar zie ik ook veel meer openheid en persoonlijke gevoelens rond business. Hoe voel ik me bij m’n carrièrepad? Wat heeft mij geholpen? Het is ook niet langer uitsluitend de ‘good news show’. Mensen, en zelfs bedrijven, durven ook spreken over hun mislukkingen.
Hoe is dat zo geëvolueerd denk je?
In de eerste plaats omdat er nood is aan die eerlijkheid. Maar ook omdat het content is die door zijn herkenbaarheid interactie uitlokt. Die interactie is momenteel heel belangrijk voor het algoritme. Waar likes en shares vroeger veel impact hadden, zijn het nu de reacties binnen het eerste uur na het posten van je content die invloed hebben.
Wat valt er je nog op aan het huidige algoritme?
De bewegingen van LinkedIn zijn vrij makkelijk te volgen. Het netwerk wijzigt zijn algoritme dan wel constant, maar doet dat in mijn ogen op een transparante manier. Het is ook het enige platform waarvoor ik ieder jaar op zoek ga naar nieuwe insides over het algoritme.
Zo stel ik vast dat het tegenwoordig veel moeilijker geworden is om je content te distribueren via een bedrijfspagina dan vanuit je persoonlijke pagina. Je organische bereik is gewoon opvallend kleiner. Daarom hamer ik erop hoe belangrijk het is om te werken aan je persoonlijke profiel en om je medewerkers aan te sporen om bedrijfscontent te delen. Uiteraard moet je als bedrijf — zeker als b2b-onderneming — aanwezig zijn op LinkedIn, maar je mag het belang van die persoonlijke pagina’s niet onderschatten.
Heb je concrete tips voor die persoonlijke LinkedIn-pagina’s?
Absoluut. Ik raad aan om je tekst zo scanbaar mogelijk te maken. Je bovencopy mag gerust wat langer zijn dan op andere platformen, maar gebruik bijvoorbeeld bullets. Ook emoji’s mogen tegenwoordig op LinkedIn en je hoeft geen ‘zakelijke’ tone of voice aan te slaan. Dat wil niet zeggen dat je je content vanop andere platformen gewoon kan doorposten of lichtjes tweaken. Ik raad echt aan om platform dedicated te werken en de juiste content op het juiste kanaal te plaatsen.
Verder benadruk ik graag het belang van je social selling index. Dat is een individueel cijfer gebaseerd op 4 parameters: het opzetten van een professioneel merk met een goed geoptimaliseerd profiel, het vinden van de juiste prospects, relevante inhoud delen en het opbouwen en versterken van relaties. Iedere gebruiker krijgt een score op 100 die ontstaat door een vergelijking met je eigen netwerk en de industrie. Initieel was het een pure vanity matrix, maar nu is die score enorm belangrijk om je bereik te vergroten.
In welk opzicht?
Wel, je score bepaalt het potentiële maximale organische bereik van je posts. Zo kan je met een hoge score meer dan 100% van je volgers bereiken. Op die manier komt je post niet alleen bij iedereen in je netwerk terecht, maar ook nog eens bij lookalike audiences. Op die manier heb je een gouden recruitment tool in handen. En als je medewerkers met hoge social selling index je bedrijfspost delen, gaat die vlot viraal.
En wat met LinkedIn advertising als bedrijf?
Dat kan ik met 3 woorden omschrijven: doelgericht, niche, maar duur. Kwaliteit kent nu eenmaal zijn prijs. Als je op LinkedIn adverteert, weet je dat je een hoger tarief dan op andere platformen betaalt. Maar je krijgt er wel veel voor terug, want het is heel effectief.
Hoe zie jij de toekomst van LinkedIn?
Heel rooskleurig. LinkedIn heeft intussen 850 miljoen gebruikers in meer dan 200 landen en dat aantal blijft nog mooi groeien. Ook dat toont weer het belang van het platform aan en is meteen ook de reden waarom we er ons bij +KOO in verdiepen. Bedrijven kunnen daarom steeds bij ons terecht voor workshops over dit thema.