Skip to the main content.
Let's connect

1 min read

PIM Trendrapport 2024: de clash van het zijn

Kristel Vanderlinden, Founder van FutureKind en Innovation & Intelligence Expert bij +KOO, schreef voor PIM (Platform voor Innovatie in Marketing Nederland) opnieuw het trendrapport: de clash van het zijn. Kristel won eerder het gouden koffiekopje, als beste toekomstvoorspeller van 2023. In dit blogartikel vertelt ze meer over haar voorspellingen voor 2024 en de komende jaren en hoe deze impact hebben op het leven van bedrijfsleiders, marketeers en vakspecialisten.

Screenshot 2024-02-01 094034

Benieuwd naar alle inzichten? Lees het gratis PIM trendrapport hier.

DE CLASH VAN HET 'ZIJN'

In het rapport 'de Clash van het Zijn' geeft het rapport zes trends weer, gebracht als duo's van alfa-en betatrends. 


Clash 1: Middelmatigheid troef versus Extreme Verwondering

Het dagelijks leven wordt meer en meer ingevuld door een zee van middelmatigheid. Creativiteit en originaliteit gaan verloren in voorgekauwde formaten en templates. Onze zintuigen worden matig geprikkeld met uitgemolken concepten, waardoor verveling toeslaat. Naast deze middelmatigheid is er een grote nood aan extreme verwondering. Aan een diepe connectie met onze emoties die ons mens-zijn en mens-voelen versterkt. Deze emoties gaan van het opzoeken van bijvoorbeeld evenementen waar we helemaal los kunnen gaan zoals de vele festivals maar evengoed ook thema’s zoals angst en dood.


Clash 2
Human Value Experience versus Customer Leugen

Clash nummer 2 richt zich op customer experience, ook wel ‘Human Value Experience’ genoemd. Bedrijven investeren om het klanttraject te begrijpen en te verbeteren, maar klanten verwachten nu ook dat merken zich richten op het begrijpen van hun levensreis, het aanpakken van levensfrustraties en het bieden van waardevolle diensten en ervaringen. EQ Commerce wordt belangrijk met aandacht voor het menselijk aspect. En daar wringt het schoentje want de betatrend is ‘Customer Leugen’. Dit staat voor het maatschappelijk signaal waarbij de klant zich geviseerd voelt als wandelende portemonnees. Producten hebben minder inhoud, klachtendiensten worden overspoeld, wachttijden zijn ellenlang en het winkelmandje wordt alsmaar duurder. Consumenten voelen zich bedot en belogen en dat heeft zijn weerslag op hoe mensen naar bedrijven en merken kijken.


Clash 3
De Toekomst is Vrouwelijk versus De Nieuwe Masculiniteit

De laatste clash richt zich op identiteit. Eén van de grootste groeimogelijkheden voor het komend decennium is de vrouwelijke data mee te nemen in innovatieve domeinen zoals productontwerp, femtech of gezondheidszorg. Tegenover feminisering staat een nieuwe vorm van masculiniteit. Hoe ziet de mannelijke identiteit anno 2024 eruit (en verder), welke nieuwe esthetiek en branding worden ontwikkeld en hoe wordt er omgegaan met bewegingen zoals ‘body-positivity’ en mannelijke giftigheid. In deze clash krijg je een rijk beeld van een nieuwe vrouwelijke en mannelijke toekomst.


Benieuwd naar alle inzichten? Lees het gratis PIM trendrapport hier.

Naar FutureKind

 

Wil je inspiratie en nieuws ontvangen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!