Skip to the main content.
Let's connect

2 min read

Google it? TikTok it! Is TikTok het nieuwe Google?

We gebruiken het waarschijnlijk al vaker dan we goed en wel beseffen, of je nu op zoek bent naar een leuke eetplek, de trends in de nieuwe modecollecties of cosy interieurideeën. Googelen is voor velen nog altijd dé spontane reflex als je wat wil weten of vinden, maar daar komt snel verandering in. TikTok - dat tot voor kort vooral geassocieerd werd met kinderen en dansmoves - wordt steeds populairder als zoekmachine, signaleert WE LIKE YOU. Snel effe tiktokken: het hééft wat. 


Tiktokken. Hoe bedoel je? 

De zoekbalk van de app TikTok speelt een belangrijke rol voor SEO, Search Engine Optimization. Je video's op TikTok worden verdeeld in categorieën op basis van de trefwoorden (keywords) die je opgeeft in het bijschrift of in de video zelf. Dat zorgt ervoor dat gebruikers van TikTok kunnen zoeken op bepaalde onderwerpen, zoals ‘tapasbar in Gent’, ‘modekleuren zomer 2024’ of ‘jungle interieur’. Een voordeel van TikTok dat meteen in het oog springt? Je ziet meteen hoe iets eruit ziet en doet dus instant inspiratie op.  


Dé sleutel: trefwoorden

Je merkt het: TikTok Search is - net als Google - sterk afhankelijk van trefwoorden (keywords) om geïnteresseerden en mogelijke klanten naar jouw content te leiden. Welke trefwoorden precies? Daarvoor kan je binnen TikTok terecht in het Creative Center. Daar vind je een actuele lijst met trends waarop veel gezocht wordt — met andere woorden: een overzicht met wat op dat moment “trending" is. Die lijst is een nuttige bron om relevante zoekwoorden voor je bedrijf of merk in eigen land te herkennen en daarop je contentstrategie af te stemmen. Tip: neem geregeld een kijkje in die lijst van het Creative Center. Dan ben je mee met de trends, kan je populaire trefwoorden integreren in je captions en video’s én sluit je beter aan bij de huidige interesses van je doelgroepen en communities. 


Dé focus: visueel attractief 

Waar zit dan juist de aantrekkingskracht van TikTok? Kort gezegd: het gaat altijd om korte video's die aandacht trekken én gebruikers aansporen om te blijven doorscrollen. Once you pop, you can’t stop (net zoals die bekende Amerikaanse chips). Bovendien zetten TikTok-boodschappen vaak meteen aan tot actie. Stel: je zoekt de juiste eetplek voor je date en je wordt getriggerd door een video die precies laat zien wat je zoekt. Dan ga je snel overstag. 

Tip: combineer aantrekkelijke beelden en een flitsende montage met een paar goed gekozen, trending trefwoorden… en je hebt de ingrediënten voor social media magic in handen! 


Hét moment: nu

TikTok is duidelijk begonnen aan een overnamestrategie. Het neemt stap voor stap functies over die vergelijkbaar zijn met die van Google. Onlangs heeft het platform trouwens ook TikTok Ad Campaigns geïntroduceerd, die je de mogelijkheid geven om —naast organische content — ook advertenties te plaatsen die bij zoekacties op het kanaal worden weergeven. Die advertentieruimte is nog jong en niet verzadigd. Met andere woorden: nu is het juiste moment om een en ander uit te testen en nuttige inzichten op te doen met TikTok Ad Campaigns. Een vluchtig avontuur? Dat is het zeker niet, volgens de experten van WE LIKE YOU: TikTok Search is geen trend, maar een gamechanger die zelfs gigant Google uitdaagt. Daarvoor heeft het drie sterke punten in petto: krachtige trefwoorden, visuele aantrekkingskracht en TikTok advertentiecampagnes. Let’s tiktok!

Naar WE LIKE YOU

Wil je inspiratie en nieuws ontvangen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!