Hoewel BeReal al bijna drie jaar bestaat, oogste de app pas echt succes in 2022. Plots greep iedereen — of zo lijkt het toch bij Gen Z — op hetzelfde moment naar zijn telefoon om een foto te nemen. Waaraan dankt BeReal zijn populariteit? En kan je er als merk al iets mee?
Eva Ketels, Social Media + Influencer Expert +KOO en Managing Partner WE LIKE YOU vertelt er alles over.
Wees-wat?
BeReal is een social media-app waarop je foto's kunt delen. Zoals Instagram zeg je? Toch niet, want waar we op Instagram vooral het beste van onzelf willen tonen, draait BeReal vooral om … echt zijn. Het plaform focust dan ook op authenticiteit. Als gebruiker krijg je idere dag op een willekeurig en onverwachts moment een melding om een foto van jezelf en je omgeving te maken. Ja, ook als je op dat moment gewoon in je jogging in je zetel ligt. En dat zonder filters of fotobewerking. In principe krijg je ook maar één kans om je foto te uploaden. Als je valsspeelt en een nieuwe neemt, krijgen je vrienden dat te zien. Weetje: amper 9% van de gebruikers post zijn eerste foto, wat aantoont dat we het toch nog moeilijk hebben met onze ‘authentieke’ zelf.
Waarom is het zo populair?
In het tijdperk waarin bijna alles wat je ziet op social media bewerkt is, is BeReal een verademing. Er is geen druk om veel likes te krijgen of om viraal te gaan. onvoorspelbaarheid van de app — je weet nooit wanneer je een melding krijgt — maakt het spannend en geeft je de kans om verschillende aspecten van je leven te delen. De interssante én alledaagse. Maar ook het feit dat je (nog) geen advertenties te zien krijgt , maakt de app aantrekkelijk.
Is BeReal de enige?
Dat authenticiteit werkt, bewijst niet alleen de populariteit van BeReal, maar ook die van andere apps zoals Poparazzi. Zelfs op Instagram zien we een verschuiving naar meer echtheid. Denk maar aan de zogenaamde ‘fotodumps’, een reeks foto’s uit het dagelijkse leven.
Ook de 'traditionele' social media-apps pikten de hype al op. TikTok heeft bijvoorbeeld de nieuwe functie TikTok Now gelanceerd. Die geeft je net zoals BeReal elke dag een melding om een foto of video van tien seconden te plaatsen. En zij zijn lang niet de enigen: ook Snapchat lanceerde Dual Camera en Instagram kwam onlangs met Candid Challenges. Genoeg opties dus om ‘echt’ te zijn.
Biedt de app kansen voor jou als merk?
Voorlopig kan je als merk nog niet adverteren op BeReal. De makers van de app houden hun been stijf en beloven dat zo te houden. Toch houden grote, internationale merken de app goed in de gaten en testen ze volop de mogelijkheden. Merken als Chipotle maken een gebruikersaccount aan en treden zo in interactie met hun fans. Op die manier gaf de fastfoodkaten bijvoorbeeld al tal van veelgebruikte kortingscodes weg. Wordt absoluut vervolgd!