Skip to the main content.
Let's connect

2 min read

Een helder overzicht in de explosie van persona's dankzij AI technologie

Marketing heeft al een lange weg afgelegd. Een weg waarop technologie steeds een belangrijke rol speelde. Door de verregaande digitalisering moet de moderne marketer zich nu aanpassen aan een doelpubliek dat niet langer bestaat uit traditionele en voor de hand liggende groepen. En dat leidt tot een ware explosie van persona’s. Hoe kan technologie je daarbij de weg tonen? Glenn Fellows, Technology Expert +KOO en Managing Partner Lunar vertelt het ons.  

 

Glenn, in welk opzicht zijn persona's veranderd?

Vroeger moesten marketers zich beperken tot enkele duidelijk omlijnde persona’s. Maar een doelpubliek bestaat niet langer uit clichés. Je moet rekening houden met verschillende parameters zoals demografie, psychografie en gedrag. Het gaat niet alleen om leeftijd, geslacht of locatie, maar het draait erom te begrijpen wat iemands besluitvormingsproces, waarden, interesses en voorkeuren bepaalt. Persona's worden steeds meer communities van gelijkgestemden. 

 

Hoe kan technologie die complexiteit vereenvoudigen?

Tot nu toe vertrouwden marketers op brede demografische categorieën om hun doelgroep te identificeren. Maar met de opkomst van digitale marketing en de beschikbare gegevens is de traditionele doelgroep echter gefragmenteerder en diverser geworden dan ooit.Persona’s zijn niet alleen complexer geworden, maar ook multidimensionaal. Technologie kan ze helpen definiëren aan de hand van verschillende parameters zoals gedrag, interesses en voorkeuren. Kunstmatige intelligentie (AI) en gegevensanalyse kunnen marketers helpen om een beter inzicht te krijgen in klantgedrag en -voorkeuren. Met deze aanpak kan je uitgebreidere en nauwkeurigere klantpersona's ontwikkelen. Dat resulteert in effectievere communicatie en uiteindelijk meer succes in het digitale tijdperk. 

 

Wat zijn andere voordelen van technologie voor de moderne marketer?

AI maakt het leven van de marketer gemakkelijker door taken als gegevensinvoer, beheer van sociale media en e-mailmarketing te automatiseren. Je kan machine learning-algoritmes ook gebruiken om campagnes in real-time te optimaliseren. Daarbij worden de targeting en messaging aangepast om de best mogelijke resultaten te garanderen.Technologie helpt je ook om enorme hoeveelheden gegevens te analyseren, het klantgedrag en trends te begrijpen, gepersonaliseerde en gerichte campagnes op te zetten en de conversie te verhogen.  

 

Wordt dat al veel — en succesvol — gebruikt?  

Verschillende grote organisaties profiteren al langer van deze technologieën en halen er veel voordeel uit. Spotify gebruikt bijvoorbeeld AI-algoritmen om voor elke gebruiker gepersonaliseerde afspeellijsten samen te stellen op basis van luistergewoonten. Dat resulteert in een grotere betrokkenheid en loyaliteit van de gebruikers. En ook Coca-Cola gebruikt AI om potentiële klanten te identificeren en te benaderen met gepersonaliseerde reclame. Bij hen leidde het zelfs tot een omzetstijging van maar liefst 20%.  

 

Heeft technologie ook zijn limieten?

Natuurlijk. Technologie en AI zijn geen vervanging voor menselijke creativiteit of inzicht. Je moet ze zien als een handig hulpmiddel om het marketingproces te verbeteren. Meteen ook de reden waarom je er geen schrik voor moet hebben. Omarm ze en probeer hun potentieel te begrijpen om betere communicatie op schaal te creëren voor een diverser publiek.Door geavanceerde technologie en AI te omarmen, kun je als marketer de bedrijfsgroei stimuleren en de algehele klantervaring verbeteren, om uiteindelijk succes op lange termijn te boeken in het digitale tijdperk.

Wil je inspiratie en nieuws ontvangen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!