Rethinking Retail
Met +KOO sectorINSIGHTS bieden we handvaten aan marketing- en business-specialisten om richting te geven aan futureproof strategieën en out-of-the-box innovatie. Verwacht je aan trends, inzichten, inspiratie en cases. Dit doen we vanuit het geloof dat als we inzichten delen met iedereen die het verschil wil maken en samen de oplossingen van morgen bedenken, we met zijn allen sneller en efficiënter vooruit gaan. Want 1+1= 3.
Voor Rethinking Retail, het eerste sectorrapport in de reeks, werkte FutureKind in opdracht van +KOO zes retail insights uit. Zes sleutelbegrippen waarover retailers best nadenken als ze succesvol willen streven naar toekomstgroei.
ZES #RETAIL INSIGHTS
Innovatie in deze tijden: hoe kan die eruit zien? Rethinking Retail vat het samen rond zes retail insights die vandaag al, maar morgen zeker een verschil zullen maken voor competitiviteit en groei. Insights die geïllustreerd worden met sterke cases. Een overzicht in vogelvlucht.
1. Nieuwe waardecreatie
Hoe zit het met de waardepropositie voor de consument? Nu moet je vooral relevant zijn in zijn leven. Een waardevolle purpose-gedreven aanpak is key. Meer waarde creëren voor een nieuwe meerwaarde, dat is de boodschap (in een notendop).
2. Radicale collaboraties
Om zich sterker te wapenen voor de vele uitdagingen gaan steeds meer bedrijven en merken - zelfs concurrenten - intensief samenwerken. Dit met een ‘open-source’ mindset. Een transparante vorm van radicale collaboratie creëert onvermoede nieuwe mogelijkheden.
3. Hybride kanalenstrategie
Waar ligt de focus in de kanalenstrategie van morgen? E-commerce kreeg een stevige boost tijdens de coronacrisis, maar de fysieke retailervaring is terug van nooit helemaal weggeweest. Meer nog: nu is het haar beurt om een stevige boost te krijgen. Digitaal en live samen sterk: hét motto voor een nieuwe omnichannel-aanpak.
4. Nieuwe datakracht
Data zijn geen extraatje, maar het fundament van alles. Morgen nog meer dan nu. De juiste data-inzichten moeten worden gegenereerd, maar ook overgenomen, vertrouwd en verdedigd door de beslissers. Tegelijk dient het personeel voldoende data-geletterd zijn. Dan ontstaat er nieuwe ‘datakracht’ om kort op de bal in te spelen bij elke verandering.
5. Intelligentie
Retail is een van de sectoren die het meest investeren in intelligente technologie. Logisch ook, want ze helpt de retailer op veel niveaus tegelijk: om de omzet in de winkel en consumentengedrag te monitoren, personeelstekort en stijgende arbeidskosten op te vangen, verstoringen in de toelevering te bewaken, de veiligheid te garanderen, … Maar ook - verrassend misschien - om de creatieve power te vergroten. Er zit duidelijk AI in Retail!
6. What’s next in retail?
Gewoon is niet meer de norm, alles draait om ‘buitengewoon’. Over de hele lijn, van A tot Z, online, offline en through the line. Wat betekent dat concreet voor jouw bedrijf of merk?
Dat ontdek je nu in het nieuwe +KOO sectorINSIGHTS rapport ‘Rethinking Retail’.