Skip to the main content.
Let's connect

2 min read

Short-form content inzetten voor je merk: zo doe je dat

Even snel-snel Instagram checken, door je For You Page op TikTok vliegen of een vlugge scroll door YouTube Short: we verslinden content aan een razendsnel tempo. Onze aandachtspanne lijkt op die van een goudvis en dat heeft zo zijn effect op nieuwe contenttrends. Maar op welke kanalen zet je die short-form content het best in als merk? Dat vertelt Eva Ketels, Social Media Expert +KOO en Managing Partner WE LIKE YOU. Lees even mee — het gaat snel, beloofd! 

 

Go short 

Korte, snackable content is de toekomst. En als merk wil je die speedboot natuurlijk niet missen. Met snel verteerbare video’s hou je je doelpubliek geboeid en vermijd je dat ze wegscrollen. Wil dat dan zeggen dat je content altijd lichtvoetig moet zijn? Zeker niet. Maar denk eens na over nieuwe en spannende manieren om met je audience (kort) in contact te komen. Video is daar alvast een goed medium voor, omdat het weinig inspanning van de kijker vraagt. Probeer een lange blog bijvoorbeeld eens op te delen in korte, boeiende animaties. Je zal zien: je doelpubliek blijft deze keer wél tot het einde geboeid.  

 

TikTok 

Het platform bij uitstek om korte video’s aan te bieden is natuurlijk TikTok. Sinds zijn lancering in 2018 is het medium waanzinnig populair bij content creators en gebruikers van verschillende leeftijden. Al zijn het vooral de 18- tot 24-jarigen die er gek op zijn. Als merk kun je gebruikmaken van het enorme gebruikersbestand en virale inhoud maken die resoneert met je doelgroep. 

 

Instagram Reels 

Instagram Reels, gelanceerd in 2020, lijkt op het eerste gezicht een kopie van TikTok. Met dat verschil dat ze een unieke kijkervaring bieden: Reels hebben hun eigen speciale tabblad in de homefeed. Daardoor zijn ze sneller en gemakkelijker vindbaar dan de klassieke Instagram-posts.  Bovendien zijn Reels erg toegankelijk om zelf mee aan de slag te gaan. Je kan ze eenvoudig editen door video’s op te knippen, audio toe te voegen en stickers of tekst te combineren. Mogelijkheden genoeg om je creativiteit de vrije loop te laten gaan. Ook goed om te weten: de Reels For You-pagina is gebaseerd op andere data dan de TikTok For You-pagina, waardoor je op Instagram andere content te zien krijgt dan op TikTok. 

 

Facebook Watch  

Met het video-on-demand platform Facebook Watch bied je gebruikers gegenereerde content van hoge kwaliteit. Ook op dit platform ligt de nadruk op korte inhoud om kijkers geboeid te houden. Voordeel: je kan handig gebruik maken van je gebruikersbestand op Facebook om een breder publiek te bereiken met je merk.  

 

YouTube Shorts  

Als pionier op het gebied van lange video’s kon YouTube niet achterblijven in het gigantische aanbod korte filmpjes. Daarom lanceerde het platform in 2021 YouTube Shorts: video's van 15-60 seconden. Als merk of videomaker kan je zo uitpakken met je creativiteit én je kijkers verleiden om abonnee te worden.  

We helpen je graag bij het optimaliseren van jouw contentaanpak. 

Wil je inspiratie en nieuws ontvangen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!