Skip to the main content.
Let's connect

3 min read

Succesvolle innovatie vraagt om empathie

Innovatie is een cruciale factor voor bedrijven om te groeien en te overleven in een constant veranderende markt. Het vermogen om innovatie effectief te gebruiken kan het verschil betekenen tussen succes en falen. Maar hoe verhoog je je slaagkansen? Samen met Charles Decree en Tuur Devooght, Innovation Experts +KOO en Managing Partners bij Sneakpeek, gingen we in gesprek over innovatie: een interview over het belang van mensen en empathie in succesvolle innovatietrajecten. 

 

Hoe kijken jullie naar innovatie? 

Charles: Met een open blik en veel nieuwsgierigheid. Er komen zoveel innovaties met een enorme snelheid op ons af. Het is aan ons om de juiste eruit te pikken voor elke klant. ‘Focus’ faciliteren en creëren is dan ook onze mantra. Niet elke innovatie is de juiste voor jouw bedrijf. Daarom is ‘empathische innovatie’ zo belangrijk.  

 

'Empathische innovatie', wat moet ik me daarbij voorstellen?

Charles: Empathie is essentieel voor elk individueel innovatie-initiatief. Het is belangrijk om te weten met wie je spreekt. Je moet kunnen aanvoelen in welke context een klant zich beweegt. Want wij kunnen bepaalde innovaties wel veelbelovend vinden, maar een organisatie moet ook de capaciteit hebben om daar iets mee te kunnen doen. Het komt erop aan om de sterktes en zwaktes van een bedrijf door en door te kennen en die slim uit te spelen. Ieder staat op een eigen punt op het pad naar innovatie. We willen klanten daarbij voldoende challengen om vooruit te geraken, maar tegelijk ook realistische verwachtingen stellen. Dat is meteen ook de reden waarom we altijd tailored werken.

 

Hoe ga je dan best te werk?

Tuur: Er zijn een aantal basisprincipes, maar er bestaat niet zoiets als ‘de wonderformule’. Je moet innovatieprocessen van dichtbij onder de loep nemen. Onderzoek bijvoorbeeld hoe een idee tot stand komt en gekozen wordt. Welke ideeën moeten voorrang krijgen op anderen, en waarom? In welke mate zijn medewerkers klaar om belangrijke domeinen en ontwikkelingen zoals duurzaamheid en artificiële intelligentie te omarmen? Welke tijd en middelen krijgen die ideeën? Wie helpt er om de slaagkansen te verhogen? Identificeer de frontrunners in de organisatie en zet die vervolgens in om de slaagkansen van innovatie te verhogen.  

Charles en Tuur groen


Tot slot
is ook het creëren van betrokkenheid binnen de organisatie voor een nieuwe (innovatie)strategie 
zeer belangrijk. Vaak wordt er aan de top van een bedrijf aandachtig naar de business strategie gekeken, maar wordt de menselijke en organisationele strategie vergeten. Er wordt op operationeel niveau uiteraard wel aan change management gedaan, maar zo’n initiatieven zijn vaak ad hoc en niet strategisch samenhangend.  Het is dus minstens even belangrijk om op boardroom niveau na te denken hoe de vertaalslag van de strategie naar de brede werkvloer zal gemaakt worden. Daarbij is het belangrijk om vanaf het begin een positieve sfeer rond innovatie zien te creëren en alle onzekerheden en angst weg te nemen. Vragen als ‘gaat mijn job ingrijpend veranderen of zelfs verdwijnen?’, moet je meteen tackelen. Ook hier is empathie dus ontzettend belangrijk. Laat medewerkers zeker zelf aan het woord en luister naar hun input.  

 

Met onze antwoorden willen we de mystiek rond A.I. ophelderen en vooral ook vanuit een business point of view kijken naar deze geweldige technologische ontwikkelingen.

Tuur Devooght, Innovation Expert +KOO en Managing Partner Sneakpeek 

 

Merken jullie opvallende trends in innovatie?

Tuur: De laatste tijd is artificiële intelligentie toch een opvallende rode draad. En dat is niet verrassend. Het bestaat al veel langer, maar de snelheid waarmee het zich nu ontwikkelt is hallucinant. Klanten zijn dan ook nieuwsgierig: hoe moeten we met AI omgaan? Hoe zullen large language models zoals ChatGPT onze werking impacteren? Hoe kan ik ze gebruiken om onze efficiëntie te verhogen? Met onze antwoorden op deze vragen willen we de mystiek rond A.I. ophelderen en vooral ook vanuit een business point of view kijken naar deze geweldige technologische ontwikkelingen. 

 

Net zoals wij bij +KOO zien ook andere bedrijven en sectoren steeds meer het nut van samenwerkingen en ecosystemen.

Charles Decree, Innovation Expert +KOO en Managing Partner Sneakpeek 

 

Zijn er nog andere opvallende thema's die jullie zien terugkomen? 

Charles: Net zoals wij bij +KOO zien ook andere bedrijven en sectoren steeds meer het nut van samenwerkingen en ecosystemen. Veel van onze klanten zijn wel historisch markleider, maar ze zijn dat niet op vlak van innovatieve oplossingen of producten bijvoorbeeld. Als grote speler verliezen ze soms de snelheid en wendbaarheid die jonge bedrijven wél hebben. Dankzij degelijke partnerships kunnen alle partijen profiteren van een slimme kruisbestuiving. Uiteraard is het belangrijk om de juiste partner te kiezen door een kwalitatieve assessment en door goed te weten wat je wil. Zo krijg je een interessante mix van ervaring, een degelijk klantenbestand, solvabiliteit en betrouwbaarheid tegenover de frisse gehaaidheid van die jonge spelers. Ook dat is innovatie. 

Wil je inspiratie en nieuws ontvangen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!