10 inzichten van de ronde tafel met Herman Konings
Wat wordt bepalend in de nabije toekomst? Wat moeten we weten om de consument en de werknemer van morgen echt te begrijpen?
Dat zijn vragen waarin Herman Konings zich graag vastbijt. Begin september brachten Invisible Puppy en Focus Advertising, allebei part of +KOO, deze veranderingspsycholoog en trendanalist samen rond de tafel met vooruitziende CEO’s en CMO’s. Die bleven niet op hun honger zitten dankzij de vele inzichten rond de generatiewissel en Artificiële Intelligentie die Herman hen serveerde.
Volgens Herman Konings wordt #superdiversiteit een sleutelwoord voor de wereld en dus ook de marketing van de (nabije) toekomst. En er beweegt nog meer dat een diepe impact zal hebben. Ontdek het hier in tien takeaways uit een boeiend gesprek.
Nadenken over marketing morgen begint volgens Herman Konings bij: kijken naar de opeenvolging van generaties. Vandaag beleven we opnieuw een generatiewissel. Stap voor stap neemt Gen Z de markt en de werkvloer in. En ja, deze jongere generatie denkt, leeft en werkt anders dan haar voorgangers. Dat merk je nu al in de pop- en mediacultuur die vaak als eerste een opkomende generatie weerspiegelt. Vandaag zien we dat voor Gen Z hokjesdenken passé is. Een prima uitgangspunt voor een verkenning van een ‘out of the box’ generatie met haar voor- en afkeuren. Ontdek de 10 inzichten.
1 Hokjesdenken is passé
Er was een tijd dat je tot een bepaalde subgroep moest behoren om ‘iemand’ te zijn. Zo was je in de jaren ‘80 een new waver, een disco queen of een punker. Als je al geen BCBG’er was. Je was het ene of het andere, iets tussenin kon niet. En dat liet je toen duidelijk merken, zowel in je kleren als in de muziek en de films die je goed vond. Dat is nu wel grondig veranderd. De huidige hypes rond ‘Wednesday‘ op Netflix, ‘dark academia’, ‘goth core’ en ‘Barbie core’ leven vandaag terzelfdertijd bij dezelfde jongeren. Kiezen? Waarom zouden ze. Voor de jongeren die zich in deze uiteenlopende trends herkennen, is er weinig of geen tegenspraak tussen gothzwart en Barbieroze.
2 Divers & inclusief: altijd en overal
Opvallend is ook het giga succes van tv-series en films die andere hokjes overstijgen. Denk maar aan ‘Beef’, comedy doorspekt met intens drama, ‘The Last of Us’, horror over klimaatverandering en ‘Everything, Everywhere, All At Once’: veelzeggender kon de titel niet zijn.
Tegelijk valt nog iets anders op: de grote aandacht en gevoeligheid voor inclusie. Steeds meer acteurs van diverse afkomst en LGBTQ+ personages figureren in series en films. De realiteit voor Gen Z is divers en inclusief. Dus ook de toekomst.
3 Smart? Niet altijd zo slim.
‘Smart’. ‘Slimme’ oplossingen. Er zijn maar weinig begrippen die zo alom tegenwoordig zijn sinds (pakweg) 2010. ‘Smart’ zwaait de plak via de algoritmes van social media, bij online retailreuzen, in 101 ‘slimme’ apps en dito domotica die ons leven gemakkelijker maken. Ze proberen allemaal onze noden en behoeften vóór te zijn, tot vervelens toe. Tegelijk groeit de algoritme-moeheid en -angst.
Het kan niet de bedoeling zijn dat men zich slaaf gaat voelen van ‘slimme’ apparaten en systemen, vindt Gen Z. Wie wil nu vervreemd raken van zijn eigen beslissingen? Gen Z in elk geval minder dan haar voorgangers. Deze generatie is zich meer bewust van de impact die ‘smart’ (en tech, zullen we zo dadelijk zien) in ons leven heeft. Eigen beslissingen eerst. Dus ook: meer ruimte voor persoonlijke keuzes, verschillen, diversiteit.
4 Techgiganten: the (very) bad guys
Er komen nieuwe tijden voor supersterren. Techgiganten zoals Zuckerberg, Gates, Bezos en Musk hebben hun beste tijd gehad. Hun populariteit neemt een serieuze duik. Bijna 70% van de Amerikanen vindt nu al dat zij te veel macht hebben, bijna 80% van de IT-professionals vindt dit ook. De kritiek weerklinkt dus ook vanuit de eigen rangen. De weerstand tegen techgiganten en hun giga systemen opent dus ook de weg naar een grotere diversiteit.
Daar komt bij dat de social media met hun algoritmes zgn. echokamers hebben gecreëerd waar gelijkgezinden hun overtuigingen versterken. Voor de jongere generaties is de kans steeds groter dat social media hen angstig en zelfs psychisch ziek maken. De macht van de (grote, overheersende) social media komt steeds meer onder vuur.
Bijna 70% van de Amerikanen vindt dat techgiganten te veel macht hebben, bijna 80% van de IT-professionals vindt dat ook.
5 Op zoek naar de magische code
Al die slimme apps en toestellen vonden eigenlijk hun oorsprong in de jaren ‘90, toen de IT-sector een grootscheepse zoektocht inzette. Bestemming: extreme gebruiksvriendelijkheid. Dit werd samengevat in:
0 handleidingen, 1 knop, 2 keuzes en 3 seconden om het te leren gebruiken. 0123 werd de nieuwe magische code.
En ja, op dit vlak is sindsdien al veel vooruitgang geboekt. Maar er blijven stappen te zetten. Nog altijd zijn er onhandige handleidingen (en dat ligt niet altijd aan de gebrekkige vertaling), nog altijd worden gebruikers overvallen door keuzestress en -verlamming door het overaanbod van producten en diensten. Vereenvoudiging blijft een grote uitdaging.
6 Toch gaat tech niet weg
Techgiganten vallen uit de gratie, smart systemen worden met argwaan bekeken, de magische code 0123 blijft een heilige graal… En toch behouden die nieuwe technologieën hun impact - en die wordt nog groter. Geen toeval dat voor 85% van de C-levels (hogere leidinggevenden) datageletterdheid vereiste nummer één is voor toekomstige werknemers. 89% onder hen verwacht dat ze beslissingen kunnen onderbouwen met data. Tussen haakjes: slechts één op tien van diezelfde C-levels gebruikt zelf data voor zijn beslissingen.
Artificiële Intelligentie zorgt zeker nog voor spannende innovaties. Wat dacht je van een app die automatisch je ongelezen mail samenvat? Of een AR-bril die automatisch ondertiteling genereert? Een robotadvocaat die je prompt vertelt wat je juridische opties zijn in situatie X of Y? Of ChatGPT die beter dan de arts zelf communiceert over medische dossiers?
Voor 85% van de C-levels is datageletterdheid vereiste nummer één voor toekomstige werknemers.
7 Social media 3.0: verras me a.u.b.
‘Serendipiteit’ is zo’n woord dat je wellicht al hebt gehoord. Maar wat betekent het precies? “Iets vinden wat je eigenlijk niet zocht”, een gelukkig toeval beleven, het onverwachte ontmoeten, dat komt er dicht bij. Het is meteen ook hét keyword voor de evolutie van de sociale media. Serendipiteit, hand in hand met meer diversiteit.
65% van Gen Z kijkt uit naar sociale mediaplatforms die hen echt verrassen, zoals Twitch of Discord. Sluit helemaal aan bij hun afkeer van alles wat té gestandaardiseerd en rechtlijnig is. Populair is bv. Betterverse, een open meta-wereld (genre Metaverse of Minecraft) waarin mensen ook kunnen actievoeren, opleidingen volgen en toegang krijgen tot diensten.
Gratis is geen must. Bijna de helft van Gen Z in Europa en meer dan de helft in de VS beweert (bijvoorbeeld) meer te willen betalen voor een merk of dienst “met gevoel voor humor”.
65% van Gen Z kijkt uit naar sociale mediaplatforms die hen echt verrassen, zoals Twitch of Discord.
8 Oog voor neuro- en psychische diversiteit
Psychische kwetsbaarheid blijft onder de aandacht. Op dit vlak kunnen AR & VR - Augmented & Virtual Reality - meehelpen om angstige en onzekere mensen bij te staan, een beetje zoals in de talentenshow waar de deelnemers de massa niet direct moeten confronteren. Angst verminderen en zo voor bepaalde mensen de drempel aanzienlijk verlagen heeft direct te maken met het ideaal van inclusie. Ook voor al wie neurodivers is (autistisch bijv.) of psychisch kwetsbaar.
De jaren 2010 stonden nog volledig in het teken van digitale transformatie. Nu is een nieuw hoofdstuk aangebroken: het digitale wordt zelf getransformeerd. Dat is nodig, want volgens het Wereld Economisch Forum is zowat de helft van de wereldbevolking tegen 2025 toe aan een digitale bijscholing. Verdere vereenvoudiging en lagere drempels maken de opstap voor iedereen gemakkelijker.
De helft van de wereldbevolking is tegen 2025 toe aan een digitale bijscholing.
9 Ontzagwekkend onbegrensd
Enerzijds zijn er de maatschappelijke trends die Gen Z beïnvloeden. Anderzijds zijn er de snelle ontwikkelingen in AI en technologie. Samen leiden die tot een algemeen gevoel van wat de Engelstaligen ‘awe’ noemen: een diep respect of ontzag voor een soort onbegrensdheid waarbinnen alles mogelijk lijkt. Sommigen spreken in deze context over het goddelijke zonder god, of de kleine wonderen die je dag voeden.
Het is precies zo’n awe-inspiring omgeving die innovatie mogelijk maakt en een superdiverse toekomst ontsluit.
10 AI: onvermijdelijk & onomkeerbaar
De ‘vloedgolf’ van AI is al begonnen en groeit verder aan. Dat roept vragen op. Veel vragen soms. Feit is ook dat veel bedrijven nog achterop lopen in de vorige digitaliseringsgolf. Er komt wel een inhaalbeweging van zodra de oudere generatie de werkvloer verlaat.
Dat we AI steeds meer zullen gaan gebruiken, staat vast. Maar waarvoor wel en waarvoor niét? AI kan bv. een waardevolle aanzet leveren voor contentcreatie of de vereenvoudiging van businessprocessen. Maar er moet menselijk overzicht blijven. Je kunt mensen ook niet dwingen om AI te omarmen, net zo min als je AI kunt verbieden. Maak ze liever nieuwsgierig.
Want vergis je niet: AI in bedrijven is nu al onvermijdelijk geworden. Het is nu al steeds nadrukkelijker aanwezig in bekende, veelgebruikte tools als Salesforce, Outlook en de Google stack. Onomkeerbaar, die trend.
Maar ook een bron vol nieuwe mogelijkheden van positieve transformaties en innovaties. We ain’t seen nothing yet!
Heb je vragen over GenZ, de consument van morgen, je medewerkers van overmorgen? AI: hoe ermee te beginnen in jouw rol en jouw bedrijf? Contacteer één van onze experten.