Kristel Vanderlinden, Founder van FutureKind (part of +KOO), schreef in samenwerking met D&I research platform No-Kno, een boeiend trendrapport: De nieuwe moslimconsument. Inzichten in een snel evoluerend consumentenlandschap in de Lage Landen.
Voor het trendrapport "De nieuwe moslimconsument gingen we luisteren naar jonge hoogopgeleide praktiserende moslimconsumenten en onderzochten we de impact van moslim-zijn op het consumentengedrag in 4 categorieën: voeding & voedingretail , mode & beauty, reizen en bankieren. Daarnaast werd ook representatie in marketingcommunicatie bevraagd.
Een groeiende markt met potentieel voor innovatie
Het creatieve potentieel van nieuwe halal-producten en -diensten biedt veel groeikansen voor marketeers, innovators en ondernemers die inclusiviteit omarmen. Die kansen zijn niet gering. We spreken over ongeveer 2 miljoen consumenten in Nederland en België met toenemende koopkracht. Vaak blijven ze op hun honger zitten bij (lokale) merken. We zien dan ook steeds meer moslim-ondernemers die zelf het gat in de markt dichten.
De moslimconsument bestaat niet
Hoewel moslimconsumenten een aantal gemeenschappelijke behoeften hebben die hen onderscheiden van niet-moslimconsumenten, mogen marketeers hen niet als een homogene groep beschouwen. In onze gesprekken zagen we stuk voor stuk zelfbewuste, attente, wereldse moslims die een individuele invulling geven aan hun moslim-zijn en aan hun consument-zijn.
Mentale belasting
Maar als moslimconsument leven in een niet-moslim economie, brengt op bepaalde momenten een extra mentale belasting met zich mee. Dit zien we in voeding kopen, in modest kledij zoeken, in reizen boeken en in omgaan met financiën. In het rapport identificeren we deze frictiepunten. Sommige zijn opgelost met quick wins, andere zijn fundamenteler. Deze fricties verwijderen, biedt echter kansen aan marketeers om “de nieuwe moslimconsument” voor zich te winnen.
Inclusieve merken scoren
De mate waarin een merk etnische diversiteit in brede zin - en niet enkel moslimrepresentatie - toont in hun marketing, beïnvloed de merkperceptie bij de respondenten. De social media posts van zes merken werden geanalyseerd op vlak van etnische diversiteit. De resultaten bevestigen dat merken die meer etnische diversiteit tonen, populairder zijn bij de respondenten. Terwijl merken die weinig diversiteit tonen als “niet voor ons” gezien werden.
Woorden en daden
Inclusieve advertising is echter niet voldoende. Moslimconsumenten willen zich erkend en gerepresenteerd voelen door merken, in woorden en daden, doorheen de hele waardeketen. Ze willen zich kunnen herkennen in merkcommunicatie, in productaanbod, in het winkelpunt én op de werkvloer.
Dit trendrapport is essentieel voor marketeers die deze groeiende en vaak onderbelichte groep van consumenten wil bereiken. Het biedt inzichten in de unieke behoeften en voorkeuren van de moslimconsument. Maar het schetst ook een genuanceerd beeld van hun diversiteit en individualiteit die nodig is om effectieve innovatie, productontwikkeling of marketingstrategieën te ontwikkelen.