Kristel Vanderlinden, Founder van FutureKind en Innovation & Intelligence Expert bij +KOO, schreef voor PIM (Platform voor Innovatie in Marketing Nederland) een boeiend trendrapport: Business as usual? The age of new futures. In dit blogartikel vertelt ze meer over haar voorspellingen voor de komende jaren en hoe deze impact hebben op het leven van bedrijfsleiders, marketeers en vakspecialisten.
THE AGE OF NEW FUTURES: TRENDS DIE ONS WAKKER SCHUDDEN
We moeten nog creatiever, kritischer en verder vooruit durven denken. De komende jaren worden we onvermijdelijk overspoeld met verandering en om relevant te blijven in deze nieuwe tijden moeten we onszelf opnieuw definiëren en organiseren. Als Innovation & Intelligence Expert bij +KOO, pleit Kristel Vanderlinden ervoor om leiderschap een nieuwe invulling te geven. Met meer aandacht voor aansprakelijkheid, duurzaamheid, samenwerking en vakoverschrijdend denken en handelen.
4 TOEKOMSTVERSNELLERS BREKEN ALLES OPEN
Concreet spreekt Kristel over 4 toekomstversnellers die de toon zetten en die de komende jaren voor nieuwe inzichten zullen zorgen. Ze liggen volgens haar aan de basis van meer duurzame bedrijfsvisies, waarin we een evenwicht vinden tussen economische, maatschappelijke en menselijke vooruitgang. Hieronder leggen we de vier opvallende dynamieken kort uit. Wil je meteen het volledige PIM trendrapport lezen? Dat kan hier.
TOEKOMSTVERSNELLER 1: NON-DEMOGRAFIE
Hokjesdenken is niet meer van deze tijd, laat staan over 5 jaar. Generatielabels lijken bijvoorbeeld onschuldig, maar het is een simplificatie van de sociale werkelijkheid. Als we iedereen op één hoopje gooien omwille van zijn, haar of hun geboortejaar missen we de complexiteit van de samenleving.
Hoe zien de nieuwe doelgroepen er anno 2023 uit en later?
- Omschrijf communities op basis van emotionele/culturele verbinding: focus op het gene wat jouw (potentiële) consumenten verbindt in plaats van wat hen verschilt
- Stap af van persona-denken
- Wees leeftijdsloos in denken en doen en zoek naar andere connecties. Mensen uitsluiten op basis van leeftijd is achterhaald. Je hebt bijvoorbeeld vegetariërs in alle lagen van de bevolking. Iemand van 60 is net zo geïnteresseerd in alternatieven dan iemand van 20.
TOEKOMSTVERSNELLER 2: OPEN-SOURCE COLLABORATIE
Wat als je open-source denken zou toepassen op je huidig businessmodel, innovatie- of marketingplan? Sta er even bij stil hoeveel impact je zou kunnen creëren als je openstaat voor een transparante deeleconomie. Wat als onze resources uitwisselbaar zouden zijn met andere bedrijven, en ook met onze concurrenten? Zouden we er beter van worden als bedrijf? En als maatschappij?
Farmareus Moderna deed het recent nog voor. Ze deelde haar patent voor het Corona-vaccin en maakte het toegankelijk voor iedereen om vaccins te produceren in lage en midden inkomen landen. De productie werd versneld en goedkoper, waardoor miljarden mensen beter geholpen konden worden.
Het is een voorbode op wat zal volgen in andere sectoren zoals retail, technologie en HR. Het open-source principe stimuleert nieuwe businessmodellen en het geeft ons meer slagkracht in onze strijd voor duurzaamheid. Sta er even bij stil welke kennis en kunde jouw product of dienst zou verrijken en welke waardeketen je zou kunnen creëren. De mogelijkheden lijken eindeloos, voor wie durft te springen.
TOEKOMSTVERSNELLER 3: REGENERATIE INNOVATIE
We streven naar een nieuwe manier van ‘helen’, zowel economisch, ecologisch als menselijk. We kunnen als mens niet omgaan met materialen zoals we groeimodellen bouwen. Ons huidig economisch model is gebaseerd op winst, oneindige groei en materiaalexploitatie. We leven in overvloed, maar we beseffen traag maar zeker dat dit niet duurzaam is.
De natuur probeert ons als jaren duidelijk te maken dat we regeneratief moeten leren denken. Deze toekomstversneller duwt ons nog verder in dit gedachtengoed. Door onze producten en diensten aan te passen, kunnen we ook effectief iets teruggeven aan de planeet en de maatschappij.
Wat zijn de 5 principes van de regeneratie revolutie?
- Natuurlijke intelligentie inzetten als creatieve insteek
- Consumenten kopen aan als burger, minder als consument
- Human Centered Design past empathie toe in design, zowel op menselijk, maatschappelijk als ecologisch niveau.
- Kies voor een langetermijneffect en ga reactief opportunisme uit de weg.
- Breng de morele 'customer journey' van doelgroepen in kaart. Mensen zitten vandaag met een aankoopdilemma. Wat is goed voor hen, goed voor hun portemonnee en voor de planeet?
TOEKOMSTVERSNELLER 4: VISIONAIR VOORUITDENKEN
Het verbeteren van maatschappelijke problemen behoort primair tot bedrijfsvoering. Dat vindt 77% van de wereldwijde respondenten uit een studie van Edelman. Om dit te bereiken, is er nood aan een nieuw soort leiderschap.
De komende jaren zal leiderschap voornamelijk draaien rond nalatenschap. Het effect van jouw job en de persoonlijke invulling ervan op de mens en de maatschappij. Daarnaast zal verlammend kortetermijndenken en reactief oplossingen zoeken haaks staan op de zoektocht naar radicale verandering. En toekomstdata en trends worden een cruciaal onderdeel van ondernemen.
DE MARKETING EN BUSINESS CURRENCY VAN MORGEN
Het is niet eenvoudig om het hoofd te bieden aan al deze toekomstige trends. Laat staan om er een pasklare, duurzame strategie voor te bedenken die de komende 5 tot 10 jaar standhoudt. Om futureproof te zijn en te blijven, moet je meebewegen met de tijdsgeest en de heersende cultuur. En daarom geloven wij in samenwerking en kruisbestuiving. Alleen zo ontwikkel je een langetermijnvisie met een breed perspectief.
Benieuwd naar al onze inzichten? Lees het volledige PIM trendrapport hier.