De challenge
BNXT (uitgesproken als BeNext) is het resultaat van de fusie tussen de profbasketbalbonden van België en Nederland. Voor de fusie waren beide profliga's niet van die omvang om een zelfstandig krachtig merk uit te bouwen en ditto fanbase. Dit resulteerde in een dalende populariteit, vooral bij de jongere generatie. Deze terugloop stond haaks op de trends in andere continenten. Uit research en focusgroepen bleek juist dat Gen-Z basketbal verkoos boven voetbal en wielrennen.
Oplossing
Een sterk DNA en visuele identiteit voor de basketbalcultuur.
Samenwerking
MAKEOUT.STUDIO
Onze expertises
-
Visual Identity
-
Storytelling
-
Community building
-
Content creation
De case
De geboorte van BNXT was de kans om de percepties te keren. Dus verdiepten we ons in de basketbalcultuur. We woonden online wedstrijden bij en hadden het geluk om ons ook in real life onder te dompelen. We spraken met fans, spelers en coaches en hadden zelfs een paar gesprekken met jongeren die buiten het kantoor op het veld speelden.
Voordat we aan het creatieve proces begonnen, bepaalden we wat het nieuwe BNXT league merk moest zijn. We vormden een merkuniversum en schreven een manifest dat niet alleen van binnenuit werd geschreven. Maar een verhaal dat geschreven was voor de fans en de spelers. Een manifest dat BNXT had omgevormd van een bedrijf dat de professionele competitie organiseerde tot een gemeenschap die alle Belgische en Nederlandse fans & spelers verenigde.
We maakten het DNA en de basketbalcultuur tastbaar via een levendige visuele identiteit die alle kleuren van de competitie combineerde.
Deze kleurrijke expressie was een essentieel onderdeel om elke merkbeweging om te zetten in een inclusieve drager naar het publiek. We vertaalden de kracht van showlichten en verwerkten ze in moderne en levendige ontwerpelementen samen met de pure 3D-elementen die de dynamiek van basketbal belichamen.