Skip to the main content.
Let's connect

1 min read

Een praktische ecosysteemstrategie voor IDEWE

De uitdaging

Groep IDEWE bestaat uit IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, en uit IBEVE, experten in milieu en veiligheid. Al meer dan 50 jaar ondersteunen en adviseren de bijna 1.000 experten ongeveer 35.000 werkgevers en 860.000 werknemers bij het opzetten van een gezonde en veilige werkomgeving.  

Als organisatie van die grootte had IDEWE nood aan een heldere structuur die hen toelaat om sneller aan de steeds veranderende vragen van klanten te kunnen beantwoorden. Daarnaast wilden ze hun aanbod updaten én verbreden. De oplossing daarvoor? Succesvolle partnerships met organisaties die bieden wat IDEWE ontbreekt.  

Maar hoe beoordeel je potentiële partners en weet je dat ze daadwerkelijk een meerwaarde zullen bieden? Daarvoor zijn een heldere ecosysteemstrategie én bijbehorende praktische handvaten onontbeerlijk. Dus rolden we deze uit binnen de business unit ‘gezondheidsstrategie’. Een mooie start voor een methodologie op maat die ook binnen andere units gebruikt kan worden.   

 

Oplossing

Een praktische ecosysteemstrategie en de nodige handvaten voor huidige en toekomstige partnerships 

Samenwerking

Sneakpeek

Onze expertises

  • Strategic consultancy

  • Innovation consultancy

  • Partnership- en ecosysteemstrategie 

     

De case

We startten met het strategische luik. Samen met de klant zochten we naar antwoorden op vragen als: ‘naar welk type partner is IDEWE op zoek?’ en ‘gaan we bijvoorbeeld voor grote spelers of eerder kleine, innovatieve partijen?’. Vervolgens identificeerden we verschillende types partners binnen het domein ‘gezondheidspromotie’. We zorgden ook voor een praktisch framework dat de klant kan gebruiken om potentiële partners te beoordelen en te rangschikken.  

Vervolgens ontwikkelden we een handig draaiboek, dat later meteen de handleiding vormt voor andere business units. In dat draaiboek staan best practices, frameworks en een aanzet tot een governance structuur. Dat laatste zorgt ervoor dat alles kennis over partnerships op één centraal punt wordt bewaard om zo het overzicht te behouden.  

Na de eerste fase volgde ook de praktische toepassing van de nieuwe ecosysteemstrategie binnen de unit ‘gezondheidspromotie’. Door uitgebreid marktonderzoek brachten we potentiële partners in kaart. Hieruit kwamen maar liefst 12 trends en 75 mogelijke partners. Samen met de klant pasten we het framework ook voor het eerst toe om organisaties te vergelijken en te beoordelen. Meteen een succes, want zo gingen we van een longlist van 75 partners naar een shortlist van 8 partners, om uiteindelijk 3 partners te selecteren.

Als laatste stap zorgden we dat alles van kennis ook kon doorsijpelen naar andere business units. Daarvoor werkten we niet alleen met het draaiboek, maar organiseerden we ook een trainingssessie. Train the trainers dus! 

De resultaten

De business unit gezondheidspromotie ging intussen met succes verschillende partnerships aan. En ook drie volgende units staan al klaar om aan te slag te gaan met de nieuwe ecosysteemstrategie. Wordt dus zeker vervolgd! 

PXL_20220315_104325822